Melding: VOS 2 Schiphol-Airport UGS A (afgeschaald naar VOS 1)
Uitruknummer: 160
Datum: Donderdag 29 mei 2008
Tijd: 13:35 uur
P2000: PRIO 1 UGS A PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 2) [ 344 171 346 349 342 590 583 529 584 195 594 194 597 595 381 ]
Voertuigen: TS 346 Badhoevedorp, TS 342 Lisserbroek, TS 344 Hoofddorp, TS 349 Rijsenhout, HV 381 Hoofddorp, VC-2 198 Zwanenburg, ROGS 594 Kennemerland, OvD 595 Kennemerland-Midden, OvD 597 Kennemerland-Zuid, HOVD 191 Kennemerland-Zuid, HA 185+BasisHV 171 Hoofddorp, HA583+COH590 Haarlem-West, HA584+LOG529 Haarlem-West, UGS-CMD 194, Piket-centralist 195, Brandweer Schiphol
Het betrof een brandgerucht in een AIRBUS A320.
Hieronder het bericht van RTVNH:
Vliegtuig geland ondanks brandalarm
Brandweer en hulpdiensten op Schiphol zijn donderdagmiddag uitgerukt om een vliegtuig afkomstig uit Cyprus op te wachten.
De piloten van Cyprus Airways hadden alarm geslagen toen zij een brandlucht in de cockpit roken. Een oorzaak kon niet direct worden gevonden.
In overleg met de luchtverkeersleiding is besloten de landing op Schiphol gewoon door te laten gaan. Die is probleemloos verlopen. Aan de gate zijn passagiers en bemanning van boord gegaan. Onderzocht wordt waar de brandlucht vandaan kwam.
Hieronder het bericht van Blik op nieuws:
Mayday call bij rook in cabine
Op Schiphol heeft donderdagmiddag een toestel van Cyprus Airways een voorzorgslanding gemaakt. Het toestel een A300 met passagiers aan boord, was onderweg van Cyprus met bestemming Schiphol.
Rond 13.30 uur kreeg de Luchtverkeersleiding Nederland de LVNL een mayday call van één van de piloten van het toestel. Die meldde dat rook stond in de cockpit van het toestel dat op het moment niet ver van Schiphol vloog.
Direct werden brandweer en andere hulpdiensten gealarmeerd. Het toestel is veilig geland en met een nog onbekend aantal passagiers versleept naar een aankomstpier. Een van de piloten klaagde over prikkelende ogen en last van zijn keel, aldus een getuige. Niemand raakte gewond. Brand werd in het toestel niet geconstateerd. Onderzoek moet uitwijzen waar de brandlucht vandaan kwam.